söndag 7 juli 2013

Så tar du en ros-stickling

God morgon! 

Vilken skön söndags morgon! 
Jag har fått lite tid för mig själv, då lilleman somnade om och bonus kidsen 
kollat på tv på ovanvåningen. Har hunnit baka bröd och druckit mitt
 morgon kaffe i lugn och ro... 

I veckan gav jag mig på en utmaning känner jag. Jag har alltid trott att man inte 
själv kan ta sticklingar från rosor, men så läste jag i 'allt om trädgård' att det 
skulle va busenkelt... Så nu testar vi... 




Gör så här:

 1. Riv av en av årets gröna kvistar från en vedartad gren (en gren med bark),
så att du får med en bit av baken. Sätt sticklingen i vatten, gör detta på morgonen.
(fortsätt med nästa steg på kvällen)
2. Klipp av toppen strax ovanför ett blad, sticklingen ska bli
 ca 10-12 cm lång, ta bort alla blad utom det översta.
3. Klipp bort delar utav bladet.
4. Snitta själken längst ner, så det blir en liten skåra. Det är 
där samt i klacken som dom nya rötterna växer ut.
5. Sticklingen är klar för krukan.
6. Fyll en liten kruka (ca 9 cm) med såjord (sandblandad, ogödslad jord),
stick ner sticklingen ända till botten. Jorden ska inte tryckas till.
7. Vattna krukan ordentligt!
8. Ställ krukan på en ljus plats, dock inte i gassande sol.
9. Sätt en genomskinlig plastlåda över, och titta till sticklingen då och då så att den 
inte får bladmögel eller annat angrepp. Ta bort plastlådan efter en vecka.
10. efter 2-8 veckor har sticklingen fått rötter. Plantera om 
den i en större kruka med välgödslad jord.
11. Ställ krukan på en plats där den får några timmars sol varje dag, i
 minst en månad. Den får inte torka ut! tillväxtperioden kan variera
mellan olika rosor, men på hösten bör den vara kraftig nog att planteras
ut. Täck rosen med löv första vintern, rotsystemet är väldigt känsligt. 
Det går att övervintra rosen i kruka, men inte i växthus, utan utomhus!
Gräv ner krukan i kompost eller i rabatten, täck med löv eller en plasthuva 
så att det inte blir för blött.


Nu väntar jag med spänning på rötterna...
Lycka till om du oxå bestämmer dig för att testa! 

Vi ses snart igen! 
Kram kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din lilla kommentar till mig!
Kram Angelica